Berlin 13/14

Är hemma och lever och allt, och jag tänkte ta Berlin-resan i punktform pga trött </3
 
• Landade i Berlin vid åtta, helskinnad och otroligt excited. I taxin till hotellet började jag nysa så mycket att jag inte uppfattade att taxichaffören sa bless you till mig. Eh. Ja.
• Hann vara på hotellet i en sekund innan jag verkligen kände att alla liksom dömde ut oss, alla förutom personalen (som var så trevliga att jag fick ångest I'm not joking). Vi bodde på ett riktigt fancy hotell alltså, tror det var femstjärnigt, och jag stod där i trasiga jeans och bara what ;w;
• HOTELLRUMMEN HADE LJUS SOM MAN KUNDE ÄNDRA FÄRG PÅ SÅ JAG SATT OCH LEKTE MED DET I TUSEN ÅR OCH SENARE NÄR JAG SKULLE SOVA SÅ KUNDE JAG INTE FÖR JAG SATT OCH TÄNKTE PÅ DEN DÄR JÄVLA LAMPAN GODDAMMIT
• När vi hade checkat in på hotellet osv så var klockan ungefär nio och staden var fortfarande vaken. Berlin är så jävla vackert på kvällen/natten, just saying. Ingen orkade dock göra något stort så vi gick till den lilla julmarknaden alldeles intill hotellet och åt crêpes (tror jag det stavas?) och gick runt lite.
• På morgonen åt vi frukost på hotellet och gUD JAG HAR ALDRIG SETT SÅ MYCKET MAT PÅ SAMMA STÄLLE FÖRUT och jag skämdes som tusan för varje gång man ville ha mer mat så skulle man hämta en ny tallrik och liksom ehehehe många tallrikar vid mitt bord? Och så skulle jag hämta juice men en servitör höll på och ställde upp nya glas så jag vågade inte störa men han trodde att han stod i vägen så han bad om ursäkt typ tusen gånger om och jag bara ugh </3
• Jag och Paprika gick genom Berlin. Saker vi såg/gjorde som milstolpar:
♦ Vi gick från hotellet och såg ett stort monument med en ängel.
 Vi gick därifrån till Brandenburgen Tor. På vägen dit hittade vi ett par gatuförsäljare som sålde djurhattar (såna som jag samlar på) och en av dem kallade mig för gorgeous när jag provade dem ;w; Köpte världens största fluffigaste pandahatt (bild kommer senare) ♥
♦ Sedan hittade vi ett monument för alla judar som dött under WWII och det var otroligt mäktigt att stå där bland alla stora betongblock. Man kände sig liksom oerhört liten, typ som en myra.
♦ Vi svängde in på Dunkin' Donuts becaUSE REASONS
♦ Vi gick genom staden med slutdestination Checkpoint Charlie. Det var lite läskigt att gå runt där och veta att här, här har människor dött i flyktförsök till andra sidan, kanske för att få träffa sin familj eller nära och kära igen. Vi läste om folk som försökt att fly, misslyckade försök och lyckade försök, och min favorit var nog personen som med full fart lyckades köra in under spärren med sin bil (som var mindre än den "normala" höjden och flydde på det sättet xD
♦ Mitt i utflykten till Checkpoint Charlie så behövde vi gå till ett Starbucks för jag kände mig sjukt respektlös som gick runt och gäspade, fastän det bara var av trötthet. När de frågade vad de skulle skriva på muggarna så sa jag otroligt snabbt Batman, så Paprika fick bli Robin C:
♦ Tror att vi skulle till något museum efter det, men kön dit var så jävla lång att vi gav upp efter att bara ha sett den. Vi var rätt nära Berlinbollen då och båda var typ trötta och hungriga, så vi hittade en liten kiosk och köpte Haribonallar och kolsyrad äppeldricka. Vi gick till en tunnelbanestation som var otroligt fin - gillar stationerna mer än de i Sverige för de är stört stora och de har en massa matstånd överrallt. Vi köpte jättegoda nudlar där ♥ Vi skulle ha fortsatt åka runt lite men jag fick så ont i magen att vi var tvungna att åka tillbaks till hotellet för att ta en paus.
♦ Efter den lilla pausen gick vi på den stora shoppinggatan utanför hotellet. Vi följde den typ en kilometer eller längre utan att den tog slut - det hann liksom bli mörkt och julbelysningen hann tändas innan vi gav upp och gick tillbaks. Vi skulle liksom vara på hotellet klockan sex och kom dit en halvtimme innan, eh.
• Klockan sju var det dags för en oerhört fin middag. Alltså, en sån med sex rätter, otroligt fin klädsel och oerhört små portioner. Trodde det skulle gå långsamt och vara tråkigt, men det visade sig att jag hamnat med helt rätt människor då Paprikas pappa bara "Nej, nu tar vi och spelar ett mordspel!" och tog upp papper med karaktärsbeskrivningar xD Det flippade ur allt mer och mer; när vi gick från middagen hade en liten plastapa gått i terapi för sin alkoholism, jag hade dränkt Paprika i glitter och hans pappa hade kastat en plastflodhäst i sitt superdyra vin <///3
• På tolvslaget stod vi på nionde våningen av hotellet och såg på fyrverkerier med champagneglas i handen. Jag och Paprika försökte pussas men hans pappa störde oss hela tiden och bara "titTA VILKEN COOL SMÄLLARE 8DDDDD" ;w;
• Dagen därpå åt vi frukost och stack sedan ut igen. Vi skulle kolla efter en livsmedelsbutik och köpa choklad, MEN ALLT VAR STÄNGT. ALLT. TILL OCH MED LIVSMEDELSBUTIKER. WTF GERMANY. Så eh, vi gick tillbaks till hotellet där vi typ packade våra saker.
• När vi checkat ut och sånt så åkte vi till East Side Gallery, vilket är ett ställe där de bevarat Berlinmuren och låtit ett antal konstnärer måla vad de tycker är frihet. Det var oerhört vacker, men blev nästan ledsen och arg över allt klotter på muren. Like, okay, no you don't go destroy something people really tried to make beautiful, no matter what it represented from the beginning. No. (En annan läskig tänkte jag hade där though var tänk om någon dog för sin frihet, precis där jag står just nu?)
• Vi gick från muren till en tunnelbanestation, såg på klotter/konstverk på hus och åkte tillbaks till hotellet för att hämta våra väskor. Det sista jag gjorde i Berlin var att hänga på en flygplats i ett antal timmar.
 
Saker jag kanske inte nämnde är att världens godaste choklad finns i typ Tyskland och ett fåtal andra länder (Sverige är, sadly, inte ett av dem) och att Haribo's gelégodis är mycket godare i just Tyskland då företaget ligger där och det liksom är färskt. MUMS. Och jag köpte tredje säsongen av The Walking Dead och fick en Slipknot skiva och jag bara åh ;U; 
 
Resan var alltså riktigt fin och lyckad. Tyckte inte det var läskigt alls att flyga och jag hade det jättefint.
 
När jag kom hem fick jag dock höra att Livs hamster, Santos, gått bort. Det känns lite konstigt att den ena tokbollen är borta. Saknar honom liksom :c
 
Sedan jag kommit tillbaks till Sverige har jag alltså varit med Paprika hemma hos honom. Vi såg på en jättemysig anime som heter Kaidan Restaurant/Thriller Restaurant som var tre korta spökhistorier i varje avsnitt men som alla var sött gjorda. Vi började också att se på Hannibal - tv-serien - och vi såg på filmen jag gav honom i julklapp, The meatball machine. Den var urflippad som fan ;w;
 
Just nu gör jag ingenting. Har rippat in skivor i datorn och kollat alla bloggar jag följer, och nu fick jag lust att se på Hamtaro. HamTARO ;W; Den serien var mitt liv när jag var liten herregud <////3
 
Just det - hoppas att ni alla får ett riktigt bra år, 2014 kommer förhoppningsvis bli otroligt jävla bra i alla fall ♥
 
lite av min mössa; orkar inte fixa en bra bild på hela just nu
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0