Skrivarutmaning: Dag 1

01: När började du skriva?
Som jag minns det så började jag i ettan/tvåan kanske, för då fick vi helt nya häften som vi skulle skriva historier och berättelser i. Kunde dock inte stava till bok då, så på mitt häfte stod det "Berättelsebock" haha </3
 
I alla fall, började skriva med en kompis som illustratör (hon ritade liksom fantastiskt fint för att vara ett år yngre än mig), och då var det historier om djur som kunde prata. Minns något om en papegoja som hette Polly och en massa saker om hennes katt, Zingo, but that's about it xD
 
Först var det bara en rolig grej som jag och hon hade roligt med, men jag började inte försöka skriva SERIÖST förrän jag gick i fyran. I min skola hade vi mini-nobelpris inom olika ämnen, och alla var tvungna att skriva en berättelse med temat vänskap. Jag skrev om två hamstrar som träffades och blev vänner osv, och jag minns att när jag lät en lärare korrekturläsa den så var det bara två fel som jag var tvungen att rätta till. Lämnade in den, glömde bort den, orkade inte klä upp mig fint inför nobeldagen, och så hörde jag helt plötsligt att jag hade vunnit litteraturpriset., så jag tvingades gå upp på scenen fastän jag inte ville. Det gav mig typ en självförtroende-boost. (Jag vann för övrigt året därpå också, och då även inom musik, fast det är en helt annan historia.)
 
Började dra runt skrivböcker med mig överallt i femman, och har inte slutat sedan dess.
 
02: Vad var din favoritbok när du växte upp?
Jag älskade Astrid Lindgrens böcker, speciellt då Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta för att de var lite mörkare än Pippi Långstrump och typ Emil i Lönneberga. Jag var väl konstig redan som liten, eheheh. Och så älskade jag Harry Potter (tror att jag fick femman när jag var elva eller så, för att den var 1000 sidor och mamma och pappa ville att jag skulle sluta tjata om att jag inte hade något att läsa; en vecka senare var den utläst och mina föräldrar gav upp, typ) och en serie som heter Deltoras bälte - jag har fortfarande inte alla delar och inte ens i samma liksom "serie" (Deltoras bälte innehöll typ flera olika serier osv). Den handlade typ om drakar och sånt, och jag har fortfarande böckerna i min bokhylla, haha. Ska kanske försöka få tag på resten? 8D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0