10 Must-See-Animes

(Jag har tråkigt och det är därför jag gör det här inlägget, inför att jag tror att någon kommer att läsa. Det är väl mest för att jag ska kunna se bakåt och återigen inse vilken nörd jag är och kanske om min smak i serier har ändrats xD)
 
Jag började att titta på anime för ungefär två år sedan och har sedan dess sett drygt 72 animes (quite a lot wow senaste gången jag räknade var det drygt 50 och det var i somras vad fan gör jag med mitt liv). Jag antar därför att man kan säga att jag har sett en hel del.
 
Därför har jag plockat ut tio som är bland mina favoriter som jag tänkte prata om, för varför inte?
 
1. Death Note
Death Note handlar om Light Yagami, en uttråkad high school-student, som hittar en Death Note. En Death Note är ett skrivhäfte som ägs av dödsgudar, och en av den släppte sitt häfte på jorden för att han var uttråkad. Med häftet kan Light skapa en ny värld - en värld utan brottslighet - och hela animen är i princip ett spel mellan honom och den världskända detektiven L som kan lösa vilket fall som helst.
 
Ärligt talat - if you haven't seen this anime, you can't say you're a fan of anime. Det här var den första animen jag någonsin såg och jag föll direkt. Den är sjukt spännande och den är intressant från ett psykologiskt perspektiv. Det är helt enkelt en serie som alla måste se.
  
 
2. Shingeki no Kyojin/Attack on Titan
Hur ska man förklara den här animen? Den handlar om en värld där titans - människoliknande monster - försöker att utrota mänskligheten. Animen kretsar kring Eren Yaeger som, efter att ha sett en titan brutalt dödat hans mamma, bestämmer sig för att gå med i militären för att kunna utrota alla titans i världen.
 
Den här animen ger en ångest, I'm not gonna lie. Man rycks med redan från starten och efter att ha sett ett par avsnitt mår man nästan illa och har ont i hjärtat för gud den är sorglig. Ändå är den en av mina favoriter - mest för att den är så grymt bra! Dessutom innehåller den helt stört många plottwists (speciellt mangan, för att animen inte har täckt hela mangan än; det ska komma en till säsong tror jag så hoppas på att den är lika bra :D) och allt man tror att man har koll på visar sig vara helt åt fucking helvete.
 
 
3. Yowamushi Pedal
Den här animen är definitivt för de som tycker om söta saker om vänskap. Onoda har precis börjat high school och vill få nya kompisar; därför bestämmer han sig för att starta en animeklubb på skolan. Ingen vill dock vara med för att anime är "barnsligt". När han cyklar till skolan en dag upptäcker Imaizumi att han är en jävel på att cykla - han lyckas vinna en racertävling mot Imaizumi själv trots att han har en skrotcykel, så Imaizumi får Onoda att gå med i cykelklubben och att vara med i en tävling mellan alla Japans skolor - Inter High.
 
Min kärlek för den här animen är infinite. Den är otroligt söt och den har så sjukt mycket energi att man kan komma på sig själv med att skrika åt skärmen som man ser folk göra när de ser på fotboll. Den är glad och får en att le och man har en massa feels för alla karaktärer. Definitivt en av mina all-time-favorites ♥
 
 
4. Tokyo Ghoul
Allt man egentligen behöver veta är att Kaneki inte gjorde någonting ont. 
 
Kaneki träffar den vackra Rize och de båda upptäcker att de har samma smak inom litteratur. När Kaneki bestämmer sig för att följa henne hem så attackerar hon honom och det visar sig att hon är en ghoul - en människoliknande varelse som lever på människokött. Kaneki överlever men hamnar i ett kritiskt tillstånd, så på sjukhuset använder de Rize's organ för att rädda hans liv, vilket gör honom till en part-time ghoul.
 
Återigen en anime som gör att man får ont i hjärtat. Den är jättespännande och lite äcklig emellanåt, men inte så att man tappar appetiten (har alltså tittat på den här medan jag ätit middag så eh ja). Och återigen - Kaneki did nothing wrong </3
 
 
5. Love Stage!!
Izumi vill bli en mangaka (någon som gör manga), trots att hela hans familj tycker att han också ska bli en underhållningsmänniska. Han blir meddragen på en inspelning av en reklamfilm där han träffar Ryuoma, en kille som han spelade in en reklamfilm med som liten, och för att han tvingas bära en klänning så tror Ryuoma att han egentligen är en tjej.
 
Det här är en yaoi (boy's love, guyxguy) och jag tycker vanligtvis inte om sådana, men den här är ett undantag. Jag älskar den så mycket! Den har fått mig att skratta massor och jag har shippat Izumi och Ryuoma sedan jag först såg dem tillsammans för alltså de är så sötaaa ;U;
 
 
6. Kiseijuu Sei no Kakuritsu
En natt blir världen attackerad av parasiter som tar över människor och sedan äter de som inte är "parasiter". Shinichi blir attackerad av en parasit men lyckas att försegla den i sin högra arm innan den når hans hjärna. Hans arm är därmen kontrollerad av parasiten som han döper till Migi (höger på japanska). Så animen följer Shinichi och hur han försöker stoppa parasiterna och leva ett så normalt liv han kan när det känns som om han inte är helt mänsklig längre.
 
Parasyte-mangan kom ut på 80-talet och är en av de animes jag varit mest exalterad över. Trots att mangan är ganska gammal så har de lyckats förnya den i animen på ett brilliant sätt och jag är fortfarande överlycklig över att det kom en anime. Den här är en av mina favoriter för att den är spännande och innehåller frågor som typ "är det okej att hålla en hemlighet som är en fara för mänskligheten om man vill skydda sina nära och kära?". Den är fantastisk och soundtracket är typ det bästa jag någonsin hört :D
 
 
7: Durarara!!
Durarara(...rarara?????) innehåller flera handlingar, men för det mesta så följer den Ryugamine som precis flyttat till Tokyo för att gå på en skola där hans barndomsvän, Kida, också ska gå. Kida varnar Ryugamine för personer som han inte borde bråka med i stan, till exempel den övernaturligt starka Shizuo, the information dealer Izaya och ett mysteriskt gäng vid namn The Dollars. Dessutom finns det en Huvudlös Ryttare som letar efter sitt huvud...
 
Den här animen är jätteförvirrande i början med tanke på att det är så många karaktärer, men när man väl kommit in i den kan man inte göra annat än att älska den. Den är hysterisk och rolig och har intressanta plottwists som man inte kan gissa sig till, och om man inte älskar Shizuo och Izaya så är det något fel på en. (Seriöst de är bäst ♥) Säsong två har nyligen börjat släppas också och den verkar lovande så väntar ivrigt på nya avsnitt på lördagar från och med nu ;U;
 
 
8: Deadman Wonderland
Ganta är en helt vanlig student och skulle ha levt ett fullt normalt liv - om inte hela hans klass blivit mördad mitt framför hans ögon. Som om det inte är illa nog är han misstänkt för attacken och blir dömd till death penalty på fängelset Deadman Wonderland. Inne i Deadman Wonderland blir man injekterad med gift varje dag och det enda botemedlet är ett slags godis som man endast kan få genom att vinna Cast Points, som man kan få genom olika aktivitetet - oftast spel där du riskerar ditt liv.
 
Deadman Wonderland är intressant på det sättet att det är ett öppet fängelse som skolklasser åker på studiebesök till. Fängelset är lite som en nöjespark där folk kan komma för underhållning. De vet dock inte om att fångarna dör på riktigt, så jag antar att det kan beskrivas som Hungerspelen med en tvist. Den är jättespännande och man kommer på sig själv med att inte andas ett par gånger genom serien. Kan definitivt rekommendera denna!
 
 
9: Sword Art Online
En dag loggar gamers in på Sword Art Online, endast för att upptäcka att de inte kan ta sig därifrån. Sword Art Online är ett spel som man kör via NerveGear - en maskin som kopplar upp till spelet via hjärnvågar. Inne i spelet får de veta att dör man så dör man på riktigt och att det enda sättet att komma därifrån är att klara av alla 100 våningar som spelet innehåller. Så man får följa Kirito som samlar på sig ett litet gäng genom spelets gång för att klara av spelet och ta sig ut till den riktiga världen igen.
 
Jag tror att det som gör hela animen så bra är känslan av desperation och verklighet, att trots att det är ett spel så kan de dö på riktigt. Första säsongen är superbra men den andra lite sådär, så att bara se första säsongen är helt okej.
 
 
10: Barakamon
Handa vill bli en berömd kaligraftecknare, men råkar slå till en av domarna på en utställning vilket får hans pappa och hans manager att skicka honom till en ö för att lugna ned sig och hitta sitt rätta jag. Men att hitta sin egen stil och sig själv är inte så enkelt när man har ett gäng barn som hela tiden smyger sig in i hans hus för att störa honom.
...eller?
 
Den här animen, hands down, är min absoluta favorit. Den är urgullig och så söt att man ligger och ger ifrån sig märkliga ljud när man ser den. Dessutom betyder barakamon "energifull person" (eller något sådant) och skaparna har sagt att det är för att de vill att man ska kunna se på den här serien när man är ledsen och behöver energi. Jag kan säga direkt att de lyckades, för jag ser på den här när jag är ledsen för den gör mig så glad och jag bara åh älskar Barakamon så så så mycket ♥
 
 
Hoppas att om någon nu läste det här inlägget blev sugen på att börja titta på anime/fick nya tips för alltså anime är fantastiskt okej ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0